Digitale geletterdheid als apart vak?

In een blog van Linda Vonhof (Social Mediawijs) werd ik getriggerd door deze vraag. Ze stelt deze vraag naar aanleiding van de presentatie van het eindadvies van het Platform Onderwijs2032. In dit advies staat dat digitale geletterdheid een verplicht onderdeel moet zijn van het kerncurriculum. Maar betekent dat ook dat het een apart vak zou moeten zijn? De voors- en tegens lees je hier.

Digitale geletterdheid in het kerncurriculumCover-eindadvies-O2032
Het kerncurriculum valt volgens het Platform Onderwijs2032 uiteen in:

Basisvaardigheden:
> Taalvaardigheid (Nederlands en Engels)
> Rekenvaardigheden (incl. wiskunde)
> Digitale geletterdheid
> Burgerschap

Kennisdomeinen
> Mens & Maatschappij
> Natuur & Techniek
> Taal & Cultuur

Wel een apart vak
Als je digitale geletterdheid als apart vak aanbiedt, dan benadruk je mijn inziens veel meer het belang. Ten minste als je uitgaat van het huidige perspectief op het onderwijs waarin vakken als Nederlands en Engels toch een aanzienlijk groter belang hebben dan burgerschap. Bovendien zorgt een apart vak voor meer aandacht vanuit uitgevers en ontwikkelaars. En alles wat je aandacht geeft groeit! Natuurlijk hebben uitgevers ook een commercieel belang, maar uit ervaring weet ik dat zij met veel passie en deskundigheid werken. Een apart vak zorgt er bovendien voor dat docenten die nu nog niet voldoende digitaal geletterd zijn, de ruimte krijgen om dit te ontwikkelen. En leerlingen van nu hoeven niet te wachten tot dat het docentenkorps voldoende competent is om het te integreren.

Geen apart vak
Aan de andere kant is het ook vreemd om digitale geletterdheid als een apart vak aan te bieden omdat het in alle vakken al een natuurlijke plek inneemt. Denk bijvoorbeeld aan programmeervaardigheden die je nodig hebt bij het maken van een robot bij techniek. Of het kunnen beoordelen van verschillende nieuwsbronnen bij Nederlands. Hoe mooi is het dan om dit te integreren en het op die manier aan te leren?

én/én
Misschien is het goed om het één te doen en het ander niet te laten. Biedt digitale geletterdheid als apart vak aan en integreer het daar waar het al kan. Op die manier bied je de kennis en vaardigheden waar kinderen recht op hebben en kun je als school tegelijkertijd werken aan het opbouwen van voldoende competenties binnen je docententeam om het uiteindelijk volledig te integreren.

Wellicht bedoelt het Platform Onderwijs2032 dat wel met het kerndeel en het keuzedeel.

Wat vinden jullie? Digitale geletterdheid als apart vak of niet? Ben benieuwd naar nog meer voors- en tegens!