MediaChallenge door & voor leerlingen (2)

Vanochtend ben ik uitgenodigd bij klas 1P van het Isendoorncollege in Zutphen. Mevrouw Willemsen en meneer Teule zijn de mentoren van deze klas. Zij hebben een paar weken geleden samen met Océanne en Roos (de twee juniormentoren) meegedaan aan het visiespel en de mediachallenge van Slim met media. Daar hebben zij een mediachallenge bedacht om met hun eigen mentorklas te doen. En dat gaat vandaag gebeuren!

Videoverslag

Rollenspel Sayat

De les begint in het donker met een rollenspel: Roos ontvangt een anoniem bericht via Sayat. Ze schrikt want blijkbaar is er een naaktfoto van haar doorgestuurd. Een vriendin vindt het super dom. Hoe kon ze zoiets doen? Een andere vriendin troost haar en zegt dat de jongens fout zitten die het doorsturen. En dan komt haar vader thuis …

Stille wand discussie

Alle leerlingen krijgen zes gekleurde post-its en moeten hier hun mening opschrijven op 6 verschillende stellingen:

  • Huiswerk maken gaat prima samen met YouTube, Snapchat, Insta en TikTok.
  • Op Sayat mag je alles zeggen want het is toch anoniem.
  • Ik vind online altijd de waarheid.
  • Je hebt verkering. Je maakt een naaktfoto en stuurt deze naar je vriend/vriendin. Do or Don’t?
  • Wat als iedereen offline zou blijven?
  • Je maakt een foto van een klasgenootje tijdens de les. Hier plaats je een tekst onder en stuur je in een groep waar de leerling op de foto niet in zit. Is dat ok?

 

Ontwerp een beeldmerk

Dan krijgen de leerlingen de opdracht om een beeldmerk te ontwerpen die de discussie over de stelling goed verbeeld. Hoe pak je dat nu aan? Zeker als het gaat om die stelling van de naaktfoto?! De leerlingen zijn heel creatief en maken een legopoppetje dat voor de helft zijn kleren aan heeft en voor de helft naakt is. Een andere leerling heeft een peinzende smiley gebruikt die zich afvraagt of de berichten die hij ziet op insta en youtube wel echt zijn. En weer een andere leerling bedekt de ogen van een gezicht met een censuur balkje waarin het logo staat van Sayat.

Vervolg

De leerlingen krijgen volgende week de tijd om het beeldmerk en de pitch die ze moeten geven af te maken en aan elkaar te presenteren. Van elke stelling wordt één beeldmerk gekozen als winnaar. Deze wordt tijdens de CKV les gedigitaliseerd. Hoe vet is dat?