Integrale Aanpak Digitale Geletterdheid
Hoe ver is jullie school met digitale geletterdheid? Wat doet jullie school al? Wat nog niet? En nog belangrijker: wat vinden jullie hierin van belang voor jullie leerlingen? Waar willen jullie de nadruk op leggen en hoe?
Wij zien dat bijna elke school wel iets doet aan mediawijsheid. Maar de mate waarin, is tijd- en leerkrachtafhankelijk. Dat gaat vanaf schooljaar 20/21 veranderen. Dan moeten scholen digitale geletterdheid een structurele plek hebben gegeven in hun onderwijscurriculum.
Hoe zorg je ervoor dat jouw school klaar is?
5 stappen
Slim met media helpt scholen in vijf stappen naar een integrale aanpak van digitale geletterdheid. Deze vijf stappen kennen een doorlooptijd van twee jaar waarbij aandacht is voor de driehoek: leerlingen, leerkrachten en ouders.
- Visie op digitale geletterdheid
- Uitwerking leerlijn digitale geletterdheid
- Trainen van leerkrachten
- Mediaopvoeding voor ouders
- Implementeren leerlijn
1. Visie op digitale geletterdheid
De manier waarop je digitale geletterdheid opneemt in je onderwijs, verschilt per school. Belangrijkste voorwaarde is dat het moet passen. Het begint dan ook met de vraag: wat is jullie visie op digitale geletterdheid? Oftewel: wat willen jullie leerlingen meegeven en wat doen jullie al? En: wat is de rol van ouders?
Slim met media Visiespel
Met het Slim met media Visiespel zet je samen met je team de eerste stap naar een visie op digitale geletterdheid. Aan de hand van aansprekende keuzes en dilemma’s gaan leerkrachten met elkaar in gesprek over allerlei aspecten van digitale geletterdheid.
Na het spelen van het visiespel;
- is er meer kennis over digitale geletterdheid
- zijn er zinvolle discussies gevoerd
- is er meer inzicht in elkaars meningen
- is er gaandeweg draagvlak ontstaan
- is er een duidelijk beeld van waar de school staat, waar zij heen wil en wat daarvoor nodig is
De school ontvangt een terugkoppeling en advies met daarin de plek van de school op dit moment, daar waar ze naar toe wil en de stappen die ze moet zetten om daar te komen.
2. Uitwerking leerlijn
De tweede stap is de vertaling van de visie in een leerlijn “digitale geletterdheid”. Hiervoor is het essentieel om een werkgroep in te stellen. Zij gaat aan de slag met de uitwerking van de leerlijn onder begeleiding van Slim met media.
In twee sessies begeleidt Slim met media deze werkgroep bij de uitwerking van de leerlijn:
- werksessie 1: van visie naar competenties
- hierin maakt de werkgroep de vertaling van visie naar concrete leerdoelen per competentie voor iedere groep
- vervolgens onderzoekt de werkgroep op welke manier ze de leerdoelen wil aanbieden? (in bestaande lessen, in aparte lessen, in projecten, verdeeld over het jaar of in speciale themaweken of een combinatie?)
- werksessie 2: van competenties naar lesinhoud
- hierin maakt de werkgroep een voorselectie van beschikbare materialen die aansluiten bij de visie van de school en de gewenste leerlijn
De werkgroep krijgt concrete opdrachten voorafgaand en na afloop van de werksessies om het proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. In deze blog lees je de ervaringen van basisschool de Fontein uit Barneveld.
3. Trainen van leerkrachten
Afhankelijk van de gekozen leerlijn zullen de leerkrachten moeten worden getraind op een of meerdere onderdelen van digitale geletterdheid. Slim met media biedt verschillende trainingen en workshops op maat:
-
- Workshop “Basis in mediawijsheid”: mediagebruik door kinderen, thema’s van mediawijsheid en het competentiemodel van mediawijsheid.
- Workshop “Slimmer in online privacy”: online imago, persoonlijke data, portretrecht, cookies en lessuggesties.
- Workshop “Slimmer in online informatievaardigheden”: zoekmachines, zoekstrategieën, betrouwbaarheid bronnen, filterbubbel, auteursrecht en lessuggesties.
- Workshop “Slimmer in omgaan met digitaal pesten”: verschillen online/offline, nieuwe vormen: sexting, grooming, juridische context, werkvormen om te gebruiken in de klas.
4. Mediaopvoeding voor ouders
Naast leerlingen en leerkrachten is het ook belangrijk om ouders te betrekken bij digitale geletterdheid. Zij hebben een belangrijke rol als het gaat om mediaopvoeding. De basis hierbij zijn de vijf pijlers van de mediadiamant “de schijf van 5” voor een gezonde mediaopvoeding: balans, veilig, samen, inhoud en plezier.
Om ouders bewust te maken van hun rol in een gezonde mediaopvoeding organiseert Slim met media een interactieve ouderavond “Mediaopvoeding: zo doe je dat!”. Deze ouderavond start met een inleiding over de invloed van (sociale) media op ons leven en dat van onze kinderen. Middels een interactieve quiz kijken we hoe mediawijs ouders zelf zijn. Daarna gaan we aan de hand van aansprekende dilemma’s met elkaar in gesprek over mediaopvoeding. Want; hoe houd je als ouder de (media)balans in al die aantrekkelijke apps en games als TikTok, Fortnite en YouTube? Wat moet je wel en wat moet je juist niet doen? Een avond vol praktische tips en ruimte voor discussie.
5. Implementatie leerlijn
Slim met media gaat pas weg als de leerlijn staat en loopt. We adviseren de werkgroep over de manier waarop de leerlijn geïmplementeerd kan worden en evalueren tussentijds met de werkgroep over het verloop.