Van visie naar leerlijn digitale geletterdheid
Kindcentrum de Fontein speelde eerder met het hele team het Slim met media Visiespel. Hoewel dit veel inzicht opleverde in waar de school stond betreffende mediawijsheid en waar ze naar toe wilden, was het lastig om het om te zetten in een concrete leerlijn. De ICT-werkgroep klopte bij ons aan met de vraag of we hen verder konden helpen.
Door de bomen het bos
“We zagen door het bomen het bos niet meer”, aldus Yvonne Middendorp. Zij vormt samen met Madelon Bot en Rina Havekes de ICT-werkgroep van Kindcentrum de Fontein. “Er zijn verschillende modellen met deels overlappende maar ook verschillende competenties. We vonden het lastig om aan de hand van deze modellen keuzes te maken. Karin heeft ons in een praktische werksessie weer overzicht gegeven”.
8 herkenbare thema’s
“De competenties binnen zowel het competentiemodel mediawijsheid als de competenties van digitale geletterdheid zijn niet allemaal even concreet”, aldus Karin Sieders van Slim met media. “Wij merken vaak dat leerkrachten hun eigen interpretaties hebben bij de competenties en dan langs elkaar heen praten. En dat is funest voor het maken van keuzes in een leerlijn. Het is cruciaal om dezelfde taal te spreken en te weten wat je onder de verschillende competenties verstaat. Wij werken met 8 herkenbare thema’s:
- online privacy & veiligheid
- online omgangsvormen
- commercialisering/online reclame
- media & beeldvorming
- informatievaardigheden
- leren programmeren
- ict-basisvaardigheden
- media maken
Deze thema’s spreken direct tot de verbeelding waardoor je sneller en eenvoudiger keuzes kunt maken”.
Welke thema’s vinden wij belangrijk?
Madelon: “Aan de hand van de 8 thema’s hebben we zelf een verdeling gemaakt van welke thema’s we in welke groep een plek willen geven. Sommige thema’s komen in elke groep terug, sommige thema’s alleen in de bovenbouw. Omdat er geen discussie was over de inhoud van de thema’s, ging deze verdeling vrij snel. Het kader ligt er nu en dat is heel fijn. Vanuit hier kunnen we verder werken”.
Welk lesmateriaal past daarbij?
“Na de verdeling van de thema’s, zijn we bijgepraat over bestaande en actuele lesmaterialen voor mediawijsheid en digitale geletterdheid”, aan het woord is Rina. “Er is heel veel lesmateriaal beschikbaar. Zowel betaald als ook heel veel gratis materiaal. Maar om het kaf van het koren te scheiden kost tijd. Daar heeft Karin ons enorm bij geholpen”.
En nu?
Yvonne: “We gaan het kader verder uitwerken. Hierbij gaan we ook keuzes maken in hoe we het willen aan gaan bieden: als aparte lessen, in een projectweek en/of geïntegreerd in bestaande lessen. Op basis hiervan gaan we op zoek naar passende materialen”.
Comments are closed.