Leerkracht
Visie op mediaonderwijs
Slim met media vindt dat mediawijsheid een vaste plek moet krijgen in het curriculum van basisscholen. Leerlingen verdienen het om tijdens hun basisschooltijd een basis te leggen in hun mediawijze vaardigheden. Zodat ze aan het begin van hun middelbare school niet direct voor ongewenste verrassingen komen te staan. De invulling hiervan kan er per school anders uitzien maar we adviseren scholen om minimaal een programmalijn aan te bieden voor de groepen 6 t/m 8.
Mediawijsheid geïntegreerd in bestaande vakken of een vak apart?
In dit geval kan dat heel goed samen. Scholen waarbij leerkrachten nog niet over voldoende competenties beschikken, adviseren we om mediawijsheid in eerste instantie als apart vak aan te bieden. Op die manier bouw je gestructureerd kennis en vaardigheden op die je later goed kunt integreren in je bestaande lessen. Bovendien ervaren kinderen het ook als een welkome afwisseling naast de bekende vakken: “Yes, we hebben vandaag media!”
Uiteraard is het mogelijk om daarnaast binnen bestaande vakken al wel ervaring op te doen met andere werkvormen waarbij je gebruik maakt van media. Op die manier ontstaat er een leuke mix. Klein beginnen en langzaam uitbouwen is ons advies.
Meer lezen over mediawijsheid als apart vak of geïntegreerd:
De KNAW pleit voor een apart vak “informatica & communicatie” binnen het voortgezetonderwijs
Mediawijs zijn: wat moet je kunnen en kennen?
Wat moet je nou precies kunnen en kennen als het gaat om mediawijsheid? Dat staat heel duidelijk beschreven in de competenties mediawijsheid. Deze zijn in 2013 ontwikkeld door Mediawijzer.net. De competenties zijn voor leerlingen in het basisonderwijs gesplitst in niveaus en taken voor groep 1-2, groep 3-4, groep 5-6 en groep 7-8.
Hier vind je de competenties voor leerlingen PO.
Zelf aan de slag met een mediatool?
Het is super leuk om gebruik te maken van een mediatool in je les. Neem eens een keer een aardrijkskundetoets af met Kahoot. Of laat je leerlingen een online poster maken over Egypte met Glogster. Als je nou niet weet hoe Kahoot of Glogster werken, maak dan gebruik van Maandag.
Hier vindt je elke maandag een uitlegfilmpje over een social medium tool.
Visiespel mediawijsheid
Mogen uw leerkrachten in de WhatsApp groep zitten van hun klas? Zet u Facebook in om ouders te betrekken? Aan welke randvoorwaarden moet dat dan voldoen? Dit en andere vragen komen aan de orde tijdens het visiespel Slim met media.
Dit spel is een verkenningstocht langs de vier kerncompetenties mediawijsheid: begrip, gebruik, communicatie en strategie. Het spel biedt ruimte voor visievorming maar dwingt ook tot keuzes en wordt gespeeld met het hele team. Het doel is om (weer) zicht te krijgen in de multimediale wereld en de plek van de school daarin.
Slimmer met -workshops
Slim met media biedt een reeks workshops die gericht is op het slimmer inzetten van mediatools voor jezelf als leerkracht en de mogelijkheden die het biedt voor je lessen. Afhankelijk van de wensen van de school kan gekozen worden voor drie tools per workshop:
Basisworkshop mediawijsheid
Deze workshop geeft je inzicht in de vier competenties van mediawijsheid: begrip, gebruik, communicatie en strategie. Gekoppeld aan herkenbare thema’s als: online identiteit, digitaal pesten, zoekvaardigheden en beeldvorming. Uiteraard op een interactieve manier met veel ruimte voor eigen inbreng en praktische lessuggesties.