Onze visie op digitale geletterdheid
Slim met media vindt dat digitale geletterdheid een vaste plek moet krijgen in het curriculum van het voortgezet onderwijs. En “vast” hoeft niet te betekenen “een apart vak”. Afhankelijk van de school kan het opgenomen worden in mentorlessen, in themaweken, in ict-lessen, binnen projecten of anderszins. Naast het “hoe” is het belangrijk om na te denken over het “wat”. Wat wil je je leerlingen meegeven? Wil je je vooral richten op de bewustzijnsthema’s van mediawijsheid zoals privacy, online imago en commercie? Of ook op vaardigheden als: informatievaardigheden, ict-basisvaardigheden of programmeren?
Waar staat jouw school?
Digitale geletterdheid is een van de negen thema’s uit het nieuwe curriculum en valt uiteen in vier competenties:
- mediawijsheid
- ict-basisvaardigheden
- informatievaardigheden
- computational thinking
Als je digitale geletterdheid een serieuze plek wilt geven in je onderwijs dan is het belangrijk om te weten waar je staat en waar je naar toe wilt groeien. Hoe bieden jullie deze competenties aan? Wat doen jullie al en wat nog niet? En belangrijker nog: wat vinden jullie hierin van belang voor jullie leerlingen? Waar willen jullie als school de nadruk op leggen en hoe?
Het Slim met media Visiespel is een perfect instrument om daar inzicht in te krijgen. Bovendien ontwikkel je niet alleen een visie op digitale geletterdheid voor leerlingen maar ook op mediawijs handelen door docenten én niet onbelangrijk: draagvlak. Lees meer …