Samenwerking Amerpoort
Slim met media en Amerpoort hebben de afgelopen maanden gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe tool voor mediawijsheid voor teams in de zorg. “We merken dat er een grote behoefte is aan meer visie en beleid op dit thema. Ik kende het visiespel voor het onderwijs en zag kansen voor de zorg”, aldus Sonja Heijkamp, projectcoördinator Cliënt, Internet en Sociale Media (CIS).
Zorgvariant Visiespel
In samenwerking met Amerpoort heeft Slim met media een zorgvariant gemaakt van het visiespel. Karin Sieders, spelontwikkelaar bij Slim met media: “Het spelconcept zoals we dit spelen met scholen is gelijk gebleven alleen de inhoud van de spelkaarten moest worden aangepast. Hiervoor hebben we een tweetal werksessies gehad met het CIS-team en begeleiders uit verschillende zorglocaties. Zij hebben nagedacht over praktijksituaties rondom het gebruik van sociale media in relatie tot cliënten en verwanten.”
Op basis van de input uit de werksessies zijn de nieuwe spelkaarten ontwikkeld. Er is een splitsing gemaakt in keuze- en dilemmakaarten. De keuzekaarten zijn stellingen en de dilemmakaarten beschrijven praktijksituaties. Ook is de vormgeving aangepast waardoor de zorgvariant van het visiespel een eigen smoel heeft gekregen.
Pilot
In juni wordt de zorgvariant van het visiespel uitgetest op twee zorglocaties van Amerpoort. Dan blijkt of de keuze- en dilemmakaarten de juiste discussies opleveren. De leerervaringen uit deze pilot nemen we mee in de definitieve versie die vanaf september 2018 gereed is.