Karin Sieders
Ik ben Karin. Van huis uit marketeer maar sinds 2010 ook en vooral mediacoach. Waarom? Omdat ik het belangrijk vind om kinderen de vaardigheden te leren om slim om te gaan met media. Slim in de zin van kritisch en bewust maar ook slim in de zin van handig en effectief. Maar vooral omdat ik het zo ontzettend leuk vind om te doen. De ene keer sta ik voor de klas en de andere keer geef ik een training aan docenten of verzorg ik een ouderavond. Geen dag is hetzelfde. En dan mag ik ook nog heel vaak een spel spelen! Het leukste in mijn werk vind ik dat wat ik doe er toe doet. Het is zo fijn als leerkrachten na een training zeggen dat ze echt iets nieuws hebben geleerd of dat ze niet kunnen wachten om er in de klas mee aan de slag te gaan.
Het begint met een idee
Al lang had ik een idee om een spel te maken. Dat ontstond doordat ik merkte dat scholen mediawijsheid wel belangrijk vinden maar niet precies weten hoe ze dit nu een structurele plek kunnen geven in hun onderwijs. Bovendien zijn de onderlinge verschillen tussen leerkrachten groot. Ik dacht als schoolteams nou in een spelvorm met elkaar in gesprek gaan dan ontstaat er misschien meer bewustwording en draagvlak. Met dit idee ben ik toen naar Yola gegaan. Doe je mee? Zij reageerde direct heel enthousiast en zo zijn we gestart. Samen hebben we een proef-versie gemaakt die we op verschillende basisscholen hebben uitgetest. Inmiddels heeft het Slim met media Visiespel een aanmoedigingsprijs ontvangen van Mediawijzer.net en zijn we vele scholen verder.
Mijn enthousiasme en creativiteit kan helemaal kwijt in mijn werk. Zolang ik anderen hiermee kan inspireren, hoop ik dit nog heel lang te kunnen doen.