Slim met media Visiespel
Mogen leerkrachten in de WhatsApp groep zitten van hun klas? Zet een school Facebook in om ouders te betrekken? Aan welke randvoorwaarden moet dat dan voldoen? Dit en andere vragen komen aan de orde tijdens het visiespel Slim met media.
Dit spel is een verkenningstocht langs de vier competenties mediawijsheid: begrip, gebruik, communicatie en strategie. Binnen deze competenties komen ook alle onderdelen van digitale geletterdheid aan de orde. Het spel biedt ruimte voor visievorming maar dwingt ook tot keuzes en wordt gespeeld met het hele schoolteam. Het doel is om (weer) zicht te krijgen in de multimediale wereld en de plek van de school daarin in relatie tot:
- leerlingen (hoe ziet ons curriculum er uit t.a.v. digitale geletterdheid?)
- leerkrachten (beschikken wij over voldoende kennis & vaardigheden?)
- school (op welke wijze zetten wij zelf media in?)
- ouders (hoe betrekken & informeren we ouders via media?)
De Bibliotheek als spelbegeleider
Bibliotheken kunnen dit spel zelf inzetten om scholen te helpen bij het vormen van een visie op mediawijsheid. Belangrijke voorwaarde hierbij is dat je bibliotheek beschikt over één of meerdere geschoolde (lees)mediacoach(es). Zij kunnen na een training van Slim met media zelfstandig aan de slag met het visiespel.
Wanneer je bibliotheek (nog) niet beschikt over geschoolde (lees)mediacoaches dan kun je Slim met media inhuren om het spel te spelen.
Speciale versie voor bibliotheek organisaties
Inmiddels is er, in samenwerking met Bibliotheek aan de Vliet, een aparte bibliotheek versie van het Slim met media Visiespel ontwikkeld. Deze versie speel je met medewerkers van je eigen bibliotheek organisatie. Met elkaar ga je in gesprek over diverse thema’s van mediawijsheid en digitale geletterdheid. Hoe geef je als bibliotheek hier invulling aan? Lees meer …