Aan het woord: Janneke Kingma
Eén van de bibliotheken die werkt met het Slim met media Visiespel is Bibliotheek Idea uit Zeist e.o. We vroegen Janneke Kingma, specialist digitale geletterdheid, naar haar ervaringen.
Waarom hebben jullie gekozen voor het train-de-trainer traject?
Tijdens een landelijke ‘mediawijsheid’-dag werd het spel door Slim met media gepresenteerd. Ik was meteen erg enthousiast: een prachtig product (zowel inhoudelijk als qua vorm en vormgeving). Wij waren als Bibliotheek Idea op dat moment bezig met het ontwikkelen van trainingen digitale geletterdheid voor leerkrachten/schoolteams. Het spel paste hier perfect bij. Waarom zelf het wiel uitvinden?
Op welke manier zetten jullie het spel in?
Wij zetten het spel in tijdens onze teamtraining ‘Visie op Digitale Geletterdheid’. Deze training geven we incompany, op een basisschool, aan alle leerkrachten en de directie. De training bestaat uit twee dagdelen. Tijdens het eerste dagdeel staan enthousiasme voor het onderwerp en begripsvorming centraal. We gaan uitgebreid in op de begrippen Mediawijsheid, Informatievaardigheden, ICT-Basisvaardigheden en Computational Thinking. Leerkrachten gaan hier ook meteen praktisch mee aan de slag. In het tweede dagdeel zoomen we aan de hand van het visiespel in op de eigen schoolsituatie.
Wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?
Het spel is een prachtig middel om binnen een schoolteam de discussie over mediawijsheid op gang te brengen. Door de spelvorm is iedereen betrokken. We spelen het spel ruim twee uur en de reactie bij het eindsignaal is steevast: ‘Is de tijd nu al om?’. Ook belangrijk: het spel leidt – naast leerzame en confronterende momenten – ook tot veel hilariteit. Als oud-docent weet ik uit ervaring dat studiedagen niet altijd even enerverend zijn. Het visiespel levert gegarandeerd een geslaagde ochtend/middag op.