Bibliotheken en mediawijsheid
Jullie zijn binnen de bibliotheek actief bezig met de “Bieb op school”. Scholen zijn enthousiast en hebben inmiddels een eigen schoolbieb. Ook verzorgen jullie diverse activiteiten op het gebied van leesbevordering. Alleen is het nog lastig om de poot “mediawijsheid” op te starten. Scholen zien je wel als partner op het gebied van leesbevordering maar nog niet van mediawijsheid en digitale geletterdheid.
Is bovenstaande herkenbaar?
En wil je dat scholen je ook gaan zien als partner op het gebied van mediawijsheid? Dan is een structurele aanpak essentieel. En dat begint bij een visie.
Visiespel & de Bieb op school
Het Slim met media visiespel is een praktisch instrument voor bibliotheken om “mediawijsheid” met en op scholen vorm te geven. Het spel wordt gespeeld met schoolteams. Het doel van het spel is om op informele maar wel gestructureerde wijze samen een visie te vormen over mediawijsheid. Vragen die hierbij op tafel komen: Mogen leerkrachten in de whatsapp groep zitten van de klas? Zet je Facebook in om ouders te betrekken? Aan welke voorwaarden moet dat dan voldoen? Het spel is gebaseerd op de vier competenties van mediawijsheid: begrip, gebruik, communicatie en strategie. Binnen deze competenties komen ook alle onderdelen aan de orde van digitale geletterdheid: ict-basisvaardigheden, computational thinking, informatievaardigheden en mediawijsheid. Door samen te praten over herkenbare situaties en elkaars mening te horen, ontstaat er een denkrichting en niet onbelangrijk draagvlak. Met deze input wordt een terugkoppeling geschreven over de plek van de school: waar staat ze als het gaat om mediawijsheid, waar wil ze naar toe en welke stappen moeten gezet worden om daar te komen?
Mediaplan
Het spel zorgt in combinatie met de terugkoppeling voor een eerste stap en een nul-meting. Na het spelen van het spel heb je inzicht in de huidige situatie van de school omtrent mediawijsheid en daar waar zij naar toe wil groeien. De resultaten vormen de input voor het mediaplan dat perfect past binnen de Bieb op school. Vanuit dit plan kun je samen met de school mediawijsheid verder ontwikkelen en je dienstverlening als bibliotheek hierbij aanbieden. Voor bibliotheken hebben we een speciaal train-de-trainer traject ontwikkeld waarna zij het spel zelf kunnen spelen met schoolteams in hun werkgebied.