Bibliotheekvisie op digitale geletterdheid
Bibliotheken bieden op vele manieren toegang tot informatie voor 0 tot 100-jarigen. Informatie is steeds toegankelijker en de klanten zijn steeds meer online. Hoe geef je als bibliotheek daar invulling aan? En hoe ga je mee in de ontwikkelingen? Dat heeft alles te maken met je visie op de bibliotheek van de 21e eeuw en daarmee ook op digitale geletterdheid. Daar begint het! Maar hoe kom je tot zo’n visie voor je eigen bibliotheek?
In samenwerking met Bibliotheek aan de Vliet heeft Slim met media haar visiespel vertaald naar de bibliotheekorganisatie zodat ook bibliotheken op een op informele maar wel gestructureerde wijze samen een visie kunnen vormen over mediawijsheid en digitale geletterdheid.
Bibliotheekversie Visiespel
Om tot zo’n gezamenlijke visie te komen, komen de volgende vragen tijdens het spel op tafel: Is mediawijsheid een kerntaak van de bibliotheek? Moet elke medewerker voldoende mediawijze basiskennis en -vaardigheden hebben om goed te kunnen functioneren in de bibliotheek van de 21e eeuw? En wat doe je als een klant een (niet zo’n leuk) filmpje van een medewerker in de bibliotheek maakt en deze ongevraagd op YouTube plaatst.
Het spelverloop
Dit spel speel je met (een deel van) je team.
We starten het spel met een introductie over digitale geletterdheid en de invloed van sociale media op onze maatschappij. Daarna spelen we het spel in groepen van 10 tot maximaal 12 personen.
Voorbeeld van een kennisvraag: Hoe oud moet je zijn om een Facebookaccount aan te maken?
Voorbeeld van een keuze: Wij hebben in de hele bibliotheek de apparatuur afgeschermd tegen ongewenst gebruik door onze klanten en/of partners.
Voorbeeld van een dilemma: Kinderen maken al vanaf zeer jonge leeftijd gebruik van de computer, tablet en internet en daarom moeten ze ook in de bibliotheek hiermee vertrouwd worden gemaakt. Wat vind jij?
6 thema’s
Aan de hand van onderstaande thema’s schrijven we een terugkoppeling:
- Maatschappelijke rol
- Profilering, Imago & Externe communicatie
- Interne communicatie
- Competenties team
- Digitale middelen
- Privacy
Binnen twee weken ontvangt de bibliotheek deze terugkoppeling van Slim met media. Wat leefde er bij het team, wat vindt ze echt belangrijk en wat niet? Aan de terugkoppeling is ook een advies gekoppeld dat de bibliotheek verder helpt op de weg van mediawijsheid en digitale geletterdheid.