Studiedag visieontwikkeling digitale geletterdheid
Het visiespel Slim met media spelen we vaak tijdens een studiedag. Het blijkt een goede mix te zijn van zinvolle discussies, nieuwe weetjes en leuke interacties. De te winnen appjes zorgen voor fanatieke spelers en dat gaat gepaard met de nodige humor en hilariteit.
Reacties van scholen
“Het visiespel heb ik ervaren als heel verrijkend, leerzaam en noodzakelijk”
“Het spel maakt de transfer van theorie naar praktijk zeer eenvoudig”
“Naast het leuke spelelement levert het uiteindelijk veel inzichten op”
Visieontwikkeling digitale geletterdheid
Wat wil je je leerlingen meegeven aan digitale geletterdheid? Is dat vooral mediawijsheid of ligt het accent op informatievaardigheden? En wat doen jullie al aan computational thinking en ict-basisvaardigheden? Op veel scholen is de mate waarin hier aandacht aan wordt besteed, tijd- en leerkrachtafhankelijk. Het visiespel helpt om de eerste stap te zetten naar een visie op digitale geletterdheid zodat de aandacht hiervoor niet leerkracht afhankelijk is.
Competentiemodel mediawijsheid
Het visiespel is gebaseerd op het competentiemodel mediawijsheid dat uiteenvalt in vier competenties: begrip, gebruik, communicatie en strategie. Binnen deze competenties komen ook alle onderdelen van digitale geletterdheid aan de orde. Voor elke competentie zijn kennisvragen, dilemma’s en beleidskeuzes ontwikkeld. Aan de hand van deze spelkaarten komt een schoolteam echt met elkaar in gesprek en vormen ze gedurende het spel samen een visie over mediawijsheid in relatie tot:
>leerlingen
(hoe ziet ons curriculum er uit t.a.v. mediawijsheid?)
>leerkrachten
(beschikken wij over voldoende kennis & vaardigheden?)
>school
(op welke wijze zetten wij zelf media in?)
>ouders
(hoe betrekken & informeren we ouders via media?)
Duur van het spel
In totaal duurt het spelen van het visiespel 2,5 uur. We starten met een korte toelichting van 20 minuten op digitale geletterdheid en de vier competenties van mediawijsheid waarna we starten met het spel. We spelen verschillende spelrondes en eindigen met een gezamenlijke afronding.
Wat levert het op?
Na het spelen van het visiespel;
>is er meer kennis over digitale geletterdheid
>zijn er zinvolle discussies gevoerd
>is er meer inzicht in elkaars meningen
>is er gaande weg draagvlak ontstaan
>is er een duidelijk beeld van waar de school staat, waar zij heen wil en wat daarvoor nodig is
>bovendien ontvangt de school een terugkoppeling en advies met daarin de plek van de school op dit moment, daar waar ze naar toe wil en de stappen die ze moet zetten om daar te komen.
Meer weten? Lees hieronder onze digitale folder.
Download hier de PDF met meer informatie over het visiespel voor het basisonderwijs.
Neem contact met ons op.