Eerste ervaringen visiespel met Pabo studenten

Met twee spelborden onder onze arm kwamen we afgelopen vrijdag aan bij de Hogeschool Utrecht. Don Zuiderman had ons uitgenodigd om met zijn studenten van de Minor Mediawijsheid het Visiespel Slim met media te spelen. En die uitnodiging hebben we met beide handen aangenomen omdat we in de proeftuin ook wilden testen of het spel iets kon zijn voor studenten van de Pabo.

Eerste ervaringen Visiespel

We hebben het spel in twee groepen gespeeld, waarbij de studenten zich moesten verplaatsen als zijnde dat zij een schoolteam waren van een basisschool. Dat vormde geen enkel probleem. Deze 4e jaars studenten hadden de nodige stages gelopen en vanuit deze ervaring namen ze actief deel aan de discussies. Bijvoorbeeld over het dilemma: Je leerlingen zitten op Facebook, Instagram, Twitter en gamen online.

Om inzicht te hebben in wat zij doen, is het een must om zelf ook actief te zijn op social media. Of is dat niet nodig? Een deel van de studenten vond dit nodig: je moet de basisprincipes van sociale media wel kennen om inzicht te kunnen krijgen in wat speelt. Een deel gaf aan dat die kennis ook opgedaan zou kunnen worden door er over te lezen en je er zo in te verdiepen. Hoewel dit dilemma stof tot discussie vormde, waren de studenten ’t in het algemeen sneller eens over waar men wel en niet in zou willen investeren dan een gemiddeld schoolteam.

Zo waren ze unaniem van mening om te investeren in het jaarlijks maken van online afspraken met leerlingen. Alleen was men er nog niet helemaal uit of dat vanaf groep 4 of groep 5 zou moeten starten. En investeerden ze in de aanschaf van tablets. Men had immers al beleid gemaakt op een doorlopende leerlijn mediawijsheid vanaf groep 1.

Mijn reactie: als deze basisschool in het echt zou bestaan, zou ik mijn zoons er direct naar toe sturen.

Tops van de studenten:

  • zeer informatief met goede stellingen uit de praktijk
  • de werkvorm (een old-school bordspel) zorgt voor een goede interactie
  • mooi vormgegeven, inhoudelijk sterk

Tips van de studenten:

  • biedt ter afwisseling ook andersoortige vragen: bijvoorbeeld het opbieden tegen elkaar “noem zoveel mogelijk sociale netwerken”
  • maak nog vaker gebruik van de laptop
  • stuur de keuze- & dilemma kaarten meer naar handhaven, investeren of parkeren

Lees hier hoe Don Zuiderman zelf het spel heeft ervaren.

 

foto spel HU studenten